Noen enkle grep til å passe på helsen

Det er ikke alltid enkelt å passe på helsen, da vi ofte prioriterer andre ting i livet – som jobb og karriere. Ofte tar faktisk jobb og karriere så mye av plassen, at vi glemmer at det finnes andre ting i livet. Derfor er det også så normalt at man blir utbrent eller går ned med stress. Men det finnes mange enkle grep man kan implementere som en del av livet og som hjelper på helsen, til tross for at man har det hektisk på jobb.

1. Meditasjon, dagbok og natur

Det enkleste er nok å prøve å dedikere én time av dagen til meditasjon, skrive dagbok eller en gåtur i naturen. Om det så er om morgenen, eller om kvelden. Det som passer deg som person best. Meditasjon er en god måte og roe ned tankene på, og å være tilstede i nået. Med en hektisk hverdag er dette en av de beste verktøyene som finnes. Et annet godt tips er å bruke litt tid på å skrive dagbok, da dette er en god måte å ha en indre dialog på. Her kan du skrive mer om stress, bekymringer – eller kanskje det motsatte? Å skrive om noen positive tanker eller hva du ønsker å oppnå med dagen?

Noe annet viktig er å gå en tur i naturen. Faktisk bruker 80-90% av befolkningen tid innedørs, og det fjerner oss fra den ro man finner i naturen. Naturen gir oss automatisk og naturlig en tilstedeværelse som man ikke finner andre steder.

2. Søvn er viktig

Faktisk er søvn det vitkigste vi har for en god helse. Forskning har vist at mangel på søvn kan øke mangel på fokus og konsentrasjon, vi får problemer med minnet og å huske ting, og har en stor effekt på vårt immunsystem. Derfor kan det være smart å måle sin oksygenmetning og  overvåke søvnen ved hjelp av en pulsoksymeter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *